::iKLan @ aty@@rim@n

Thursday, August 23, 2012

Mencuri Di Pagi Raya


لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

hai korang!!!

tajuk tu bunyi mcm pelik kan??? 
Ye la 'Mencuri di pagi raya'.
bkn nye suasana di pagi raya kan. 
ni la yang aku nak citer kat korang ni.
ni sume story mory dari mak aku tau.
sbb aku thn ni turn MiL. so aku xde then mak aku citer kan smula. hehhehehe

mcm ni citer nye....

pagi raya biasa nye kat rumah nenek aku la. lepas g sembahyang raya, mmg kebiasaan nye kitorang g ziarah kubur n singgah rumah sedara mara sepanjang perjalanan ke kubur or yg dekat2 ngan kawasan kubur. balik dari kubur pasti akan ade sedara mara yg lain dtg rumah nenek aku tu. nak jadikan cerita. hari raya pertama tu smpi rumah ade la tetamu yg dtg. then mak aku n adik aku (dia sorang je yg ade sbb yg lain dh balik umah mertua) siap2 la makanan utk tetamu yg dtg tu. adik aku dgn cuainye (aku yg ckp dia cuai) letakkan beg yg ade duit raya kat tepi telefon rumah nenek aku tu. lepas sume org dh balik n siap2 kemas, mak aku n dia nk balik la ke rumah mak aku. adik aku pon cek la beg dia. tgk sampul raya sume ade lagik. masa tetamu yg dtg tu dia x bg duit raya pon sbb cbok. tp ntah macam mana tergerak hati dia nak buka sampul duit tu. tgk satu..duit xde. pelik! tgk lagi.. pon sama. last2 sume2 sampul dia tgk. SAH!! duit dh xde. apa lagi.. jerit la pggl mak aku. mak aku tgk mmg sume duit dh xde....

aku ckp la ngan mak aku, agak2 dia lupa x nak masukkan duit dlm sampul. mak aku ckp mcm mana lak lupa sedangkan dia masukkan duit tu dpn mak aku. pulak....

aku x tau dh nak ckp apa. nape la nak kan duit raya smpi nak kena mencuri???
aku pon x tau la bila masa 'dia' tu wat keje mcm ni sedangkan masa tu tgh ramai org kat dlm rumah. pandai btol 'dia' tu bertindak.

bkn ke hari raya adalah hari kite bermaaf-maafan sesama kite.
kalo dh mencuri tu lepas bermaaf-maafan mcm mana nak kire tu???
tggu thn dpn la yer mintak maaf semula???
gitu?????

5 comments:

  1. Bley la pulak dia kuarkan duit dr sampul ek.... Rajin bebenor kekdahnyer tu hu3

    ReplyDelete
  2. Ada jugak buat perangai gitu di hari raya kan...

    ReplyDelete
  3. pandai...cover line, sampul ditinggalkannyer eh..
    hhmmm sabo je la..pepagi raya die wat camtu eh..bio le..skang ni balasan takyah nak tunggu kiamat pun!..terima la ko nanti!..

    ReplyDelete

sila tinggal komen yang baik baik yer.
komen yang kurang baik akan di hapus kan.
terima kasih kerana memberi kerjasama...