::iKLan @ aty@@rim@n

Friday, November 4, 2011

Resepi : Sotong Goreng Rangup


لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl
eh...rasa kan cam esok nak masak sesuatu la.
bkn dh masak yer pk2 cam nak masak.
pg tadik aku belek2 buku resepi yg ade kat umah mak aku.
so aku tertarik ngan satu resepi ni.
aku sharekan resepi ni ek.
kalo korang nak cuba sila kan la.
nanti kalo kompem esok aku masak aku share la
gambar sotong dh siap masak tu ngan korang ek.
hehehehe

Resepi: Sotong Goreng Ranggup.

Bahan-bahan:
400g sotong (dipotong bulat)
2 cawan minyak masak
1 s/b serbuk kari
1 s/b serbuk kunyit
1 cawan tepung jagung
2 biji telur
1 cawan air
1 s/k serbuk lada sulah
sedikit garam

Cara-caranya:
1. pecahkan telur kedalam mangkuk.
2. kemudian, masukkan tepung jagung, serbuk kari, serbuk kunyit, garam
dan serbuk lada sulah.
3. selepas itu, masukkan air. bancuh hingga sebati dan pekat.
kemudian masukkan sotong kedalam adunan tadi.
4. panaskan minyak dan goreng sotong satu persatu.
5. setelah siap hidangkan dengan sos.

Rujukan:
buku: Santapan Malaysia Kini
Penulis: Chef Abu Khairi.

SELAMAT MENCUBA!!!

11 comments:

  1. boleh try ni
    dah lah akak mmg suka sotong

    ReplyDelete
  2. fav aku sotong goreng tepung...

    kalau aku wat, aku suka perap tepung & sotong dlm peti sejuk sat, xde la melepuh masa goreng...

    ReplyDelete
  3. mcm sedap..nnti boleh try..:)

    ReplyDelete
  4. hadoiyyaiii..gatai lg la aku makan sotong pulak..tp mmg sedappp...hikhik

    ReplyDelete
  5. @lia
    o ye ke lia?
    nanti aty try yer. tq!

    ReplyDelete
  6. @~diAhOntHeblOg~
    o..diah x ble kena sotong ek??
    sian nyer... :)

    ReplyDelete
  7. aah la..gatai abis idong..resdung! huhuh tp kekadang tibai gak..pastu merana kejap la..

    ReplyDelete

sila tinggal komen yang baik baik yer.
komen yang kurang baik akan di hapus kan.
terima kasih kerana memberi kerjasama...